Bouwjaar | : 1930 |
Scheepswerf | : Burmeister & Wain te Kopenhagen |
Bouwnummer | : 570 |
Prijs | : 1.891.231 Dkr |
Callsign | : NHPW - OXZE |
Lengte | : 77,8 m |
Breedte | : 11,6 m |
Diepgang | : 3,47 m |
BRT | : 1349,96 (1808 na 1956) |
NRT | : 803,80 |
Machinery | : 1 6-cylinder 4 takt B&W type 655-VF-100 |
Effect. | : 1600pk |
Snelheid | : 13,5 kn |
Passagiers | : 170 (470 na 1956) |
Hutplaatsen | : 170 (na 1959) |
Auto's | : 25 (na 1956) |
29-11-1929 | Stapelloop bij A/S Burmeister & Wain, Maskin & Skibsbyggeri in København |
22-03-1930 | Afgeleverd in Rønne |
30-08-1940 | Verkocht aan de Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab te Trondheim (N) voor 2.085.000,- kr. Nieuwe naam "Ragnvald Jarl" en zou gaan varen op de zogenaamde Hurtigruten. Ze wordt eerst nog ombegouwd bij de "Fredrikstad Mekaniske Verksted", en wordt 1789 Brt en mag 540 passagiers vervoeren. (1) |
10-1942 | Wordt nu pas afgeleverd vanaf de werf waar ze werd omgebouwd en komt op 30 oktober 1942 in de vaart op de route Trondheim-Tromsø (1) |
04-10-1943 | Wordt gebombardeerd bij een reddingsoperatie voor de kust van Helgoland (D) (1) |
27-10-1943 | Opgelegd wegens een tekort aan brandstof. (1) |
21-09-1944 | In beslag genomen door de duitsers en in dienst genomen als hospitaalschip en later als troepen-transportschip. (1) |
06-07-1945 | Weer in dienst genomen op de Hurtigruten vanaf Trondheim. (1) |
februari 1956 | De Ragnvald Jarl wordt omgedoopt en krijgt de naam "Harald Jarl". Ze blijft varen op de Hurtigruten. |
augustus 1956 | De Harald Jarl wordt verkockt aan de "Lübeck-Line AG" te Lübeck in Duitsland. Ze wordt omgedoopt tot "Nordland". Ze wordt omgebouwd op de Flender Werf te Lübeck. De capaciteit wordt nu 470 passagiers, 170 bedden en 25 auto's. |
juni 1956 - 1959 | De Nordland wordt ingezet op de route Travemünde - Kopenhagen - Helsingborg en zomers op de route Lübeck - Bornholm. |
vanaf 1959 | De Nordland wordt ingezet voor cruises in Noordeuropa. |
1970 | De Nordland wordt verkocht aan de O/Y Carelia Lines te Helsinki in Finland. De nieuwe naam wordt "Suvetar". De nieuwe callsign wordt nu OGXA |
1972 | Naar Rotterdam, waar het in gebruik wordt genomen als logementsschip |
1974 | De Suvetar wordt verkocht om gesloopt te worden. |
27-04-1975 | De Suvetar komt aan in Aviles in Spanje om daar te worden gesloopt. |
(1) Bron: http://www.warsailors.com/homefleet/shipsr.html