U bent hier: Home > Schepen > Bornholm_1930

Bornholm_1930



   
Bouwjaar : 1930
Scheepswerf : Burmeister & Wain te Kopenhagen
Bouwnummer : 570
Prijs : 1.891.231 Dkr
   
Callsign : NHPW - OXZE
   
Lengte : 77,8 m
Breedte : 11,6 m
Diepgang : 3,47 m
   
BRT : 1349,96 (1808 na 1956)
NRT : 803,80
   
Machinery : 1 6-cylinder 4 takt B&W type 655-VF-100
Effect. : 1600pk
Snelheid : 13,5 kn
   
Passagiers : 170 (470 na 1956)
Hutplaatsen : 170 (na 1959)
Auto's : 25 (na 1956)
   

   
29-11-1929 Stapelloop bij A/S Burmeister & Wain, Maskin & Skibsbygge​ri in København
22-03-1930 Afgeleverd in Rønne
30-08-1940 Verkocht aan de Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab te Trondheim (N) voor 2.085.000,- kr. Nieuwe naam "Ragnvald Jarl" en zou gaan varen op de zogenaamde Hurtigruten. Ze wordt eerst nog ombegouwd bij de "Fredrikstad Mekaniske Verksted", en wordt 1789 Brt en mag 540 passagiers vervoeren. (1)
10-1942 Wordt nu pas afgeleverd vanaf de werf waar ze werd omgebouwd en komt op 30 oktober 1942 in de vaart op de route Trondheim-Tromsø (1)
04-10-1943 Wordt gebombardeerd bij een reddingsoperatie voor de kust van Helgoland (D) (1)
27-10-1943 Opgelegd wegens een tekort aan brandstof. (1)
21-09-1944 In beslag genomen door de duitsers en in dienst genomen als hospitaalschip en later als troepen-transportschip. (1)
06-07-1945 Weer in dienst genomen op de Hurtigruten vanaf Trondheim. (1)
februari 1956 De Ragnvald Jarl wordt omgedoopt en krijgt de naam "Harald Jarl". Ze blijft varen op de Hurtigruten.
augustus 1956 De Harald Jarl wordt verkockt aan de "Lübeck-Line AG" te Lübeck in Duitsland. Ze wordt omgedoopt tot "Nordland". Ze wordt omgebouwd op de Flender Werf te Lübeck. De capaciteit wordt nu 470 passagiers, 170 bedden en 25 auto's.
juni 1956 - 1959 De Nordland wordt ingezet op de route Travemünde - Kopenhagen - Helsingborg en zomers op de route Lübeck - Bornholm.
vanaf 1959 De Nordland wordt ingezet voor cruises in Noordeuropa.
1970 De Nordland wordt verkocht aan de O/Y Carelia Lines te Helsinki in Finland. De nieuwe naam wordt "Suvetar". De nieuwe callsign wordt nu OGXA
1972 Naar Rotterdam, waar het in gebruik wordt genomen als logementsschip
1974 De Suvetar wordt verkocht om gesloopt te worden.
27-04-1975 De Suvetar komt aan in Aviles in Spanje om daar te worden gesloopt.
   

(1) Bron: http://www.warsailors.com/homefleet/shipsr.html


Submenu

Hammershus 1936
Rotna 1940
Kongedybet 1952
Oestersoen 1954
Bornholm 1961
Bornholmerpilen 1963
Hammershus 1965
Rotna 1962
Povl Anker 1978
Jens Kofoed 1979

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login